گوراب زرمیخ: دوشنبه بازار
بازار گوراب زرمیخ در شمار بازارهایی بود که در روزهای جمعه برگزار می‌شد اما به دلایلی به روز دوشنبه تغییر یافت و همین مسئله تا حدودی رونق آن کاسته کاهش داده است.فروشندگان محدود در این بازار بساط پهن می‌کنند و بیشتر محصولات فروشی آن پیله و دام است.


بازار جمعه: پنجشنبه بازار
شهر قدیمی تولم ، بازار جمعه نام داشت که به همین نام بازار در این روز تشکیل می‌شد.بعد از انقلاب تشکیل بازار به روز پنجشنبه موکول گردید تا ساکنان محل بتوانند در مراسم نماز جمعه شرکت نمایند. گذشت زمان از رونق آن چیزی نکاسته و پنجشنبه بازار نیز همچون جمعه بازار از رونق و جنب و جوش قابل توجهی برخوردار می‌باشد. مردم از شهرها و بخش‌های اطراف از جمله رشت، فومن، صومعه‌سرا و شهرک‌ها و روستاهای مجاور به این بازار روی می‌آورند. یکی از دلایل رونق بازار خرید و فروش دام‌های محلی چون گاو ، گوسفند واسب است.عمده کالاها و اجناسی را که به بازار عرضه می‌شوند عبارتند ار مواد غذایی، پوشاک، وسایل منزل، لوازم زینتی، برنج، چای و برخی میوه‌ها و سبزی‌های تابستانی.‌

 


صومعه‌سرا: یکشنبه بازار
در بازار صومعه‌سرا زنان روستایی از سویی فروشنده و از سوی دیگر خریدار هستند. آنان اضافه تولید برخی از فرآورده‌هایی مانند نیشکر، دوشاب، سرکه، ترشیجات محلی و انواع محصولات لبنی و سیفی‌جات را که در این بازار به فروش می‌رسانند و عواید آن را در همان بازار با خرید لوازم ضروری زندگی به ویژه پوشاک و دیگر مایحتاج، از دیگر فروشندگان بازار، هزینه می‌کنند. در یکشنبه بازار جمعیت زیادی بازدید و خرید می‌نمایند به طوری که نسبت به بازارهای دیگر پر رونق‌تر است. یکی از بزرگترین امتیازات بازارهای هفتگی متعادل نگه داشتن بهای اجناس و جلوگیری از افزایش نامتناسب قیمت‌هاست. این ویژگی به نحو مطلوب و چشمگیری در یکشنبه بازار صومعه‌سرا مشاهده می‌شود. در این بازار مانند تمام بازارهای شهرستان صومعه‌سرا خرید ماهی در نزد مردم حرف نخست را می‌زند.

 

ضیابر: دوشنبه بازار (صومعه‌سرا)
ضیابر مرکز دهستانی به همین نام است در 18 کیلومتری شمال غربی صومعه‌سرا قرار دارد. فروشندگان بازار بیشتر از اهالی صومعه‌سرا، اباتر، کسما، ماسال، شاندرمن و فومن هستند. انواع سبزیجات و فرآورده‌های شیری توسط مردم روستای اطراف به این بازارعرضه می‌‌شود.در این بازار از صنایع دستی، زنبیل و سفره‌های حصیری نیز دیده می‌شود. در گذشته کشت چای و کنف در منطقه ضیابر رواج داشت که به دلایل قابل توجهی کشت چای از رونق افتاد ولی در مورد کنف با پیشرفت صنایع پتروشیمی کشت کنف افزایش یافت.


کسما: چهارشنبه بازار (صومعه‌سرا)
کسما مرکز دهستانی به همین نام در 3 کیلومتری صومعه‌سرا، در کنار رودخانه ماسوله قرار گرفته است. در بازار هفتگی کسما مانند سایر بازارهای هفتگی گیلان مواد غذایی، پوشاک، لوازم منزل، وسایل زینتی و لوازم کشاورزی عرضه می‌شود. فروشندگان این بازار را بیشتر بیکاران ساکنان روستاهای نزدیک تشکیل می‌دهند.


طاهرگوراب پنجشنبه بازار (صومعه‌سرا)
طاهرگوراب که مرکز دهستانی به همین نام است، در 14 کیلومتر شمال غربی صومعه‌سرا نزدیک مسیر صومعه‌سرا- ضیابر قرار دارد. فروشندگان پنجشنبه بازار طاهرگوراب تعداد انگشت شماری از مردم روستاهای همان ناحیه هستند که مواد غذایی، وسایل تزئینی، لوازم منزل، پارچه و پوشاک را به بازار عرضه می‌کنند.

هنده‌خاله: دوشنبه بازار (صومعه‌سرا)
هنده‌خاله مرکز دهستانی به همین نام و در بخش تولم واقع شده است. در دوشنبه بازار هنده‌خاله نیز علاوه بر مواد غذایی، پوشاک و وسایل منزل، محصولات محلی به ویژه برنج و انواع سبزیجات و میوه به فروش می‌رسد.


نوخاله: پنجشنبه بازار (صومعه‌سرا)
بازار هفتگی نوخاله در روزهای پنجشنبه تشکیل می‌شود. نوخاله جعفری یکی از روستاهای بخش تولم تابع شهرستان صومعه‌سرا می‌باشد. در بازار آن محصولاتی مشابه بازار هنده‌خاله به فروش می‌رسد


شیخ محله: چهارشنبه بازار (صومعه‌سرا)
شیخ محله از جمله روستاهای بخش تولم است که در حاشیه ترانزیتی خمام –هشپر واقع شده است. بیشتر محصولات ارائه شده در این بازار محلی است که نمونه‌ای از این محصولات شامل برنج و ماهی است.


اباتر: سه‌شنبه بازار (صومعه‌سرا)
روستای مزبور در 8 کیلومتری شمال غربی صومعه‌سرا و در پایین صومعه‌سرا- طاهرگوراب قرار دارد و جزء دهستان طاهرگوراب محسوب می‌شود.بازار آن رونق زیادی ندارد.قبل از احداث جاده آسفالته فعلی، راه صومعه‌سرا به ماسال از اباتر می‌گذشت و سه‌شنبه بازار اباتر رونق بیشتری داشت، اما پس از احداث جاده از رونق آن کاسته شد.